Przedszkole Publiczne im. Przyjaciół Kubusia Puchatka w Gołkowicach
Mała motoryka to wszystko, co dotyczy ruchów palców i dłoni. Prawidłowe funkcjonowanie motoryki małej jest uzależnione od prawidłowej budowy i czynności układu ruchu oraz układu nerwowego. Motoryka mała określa zespół wszelkich czynności, które są wykonywane przy pomocy rąk, nie jest ona cechą wrodzoną, którą dziecko posiada już po urodzeniu. Każdy człowiek musi wykształcać i doskonalić motorykę małą. Aby ten proces kształcenia i doskonalenia był jak najbardziej skuteczny, powinien zacząć się w możliwie jak najwcześniej. Początkowo dziecko uczy się chwytania zabawki, następnie układania klocków, trzymania sztućców, kolorowania aż do nabywania umiejętności pisania czy zawiązywania sznurowadeł. Motoryka mała jest wykształcana poprzez swobodny ruch i codziennie czynności, ale także w trakcie konkretnie ustalonych i wymyślonych w tym celu zabaw.
Co można zaproponować dzieciom i jak sprawić, by w ćwiczeniach nie było miejsca na nudę?
To tylko wybrane przykład ćwiczeń, ponieważ możliwości jest dużo więcej.
Niepokojące objawy dysfunkcji, które mogą wskazywać na zaburzenia małej motoryki dzieci:
Pracując nad trudnościami manualnymi należy pamiętać, iż trudności z motoryką małą mają swoje podłoże w:
Sprawność motoryczną musimy wykształcać poprzez ciągły, swobodny ruch a także działania sterowane, które poprawiają ogólną sprawność ruchową ciała. By prawidłowo stymulować rozwój ruchowy dziecka należy zatem pamiętać, że zaczyna się on od motoryki dużej (ogólnej sprawności ruchowej) a późniejszym etapem jest rozwój motoryki małej. Istotne jest także to, aby ćwiczenia miały formę zabawy, przez co dzieci będą wykonywać je dużo chętniej, pojmując wykonywanie zadania jako przyjemność, a nie żmudną pracę.
Zapraszam Rodziców, których niepokoją trudności manualne swoich dzieci.