Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
Informujemy, że wniosek na zakup nowości wydawniczych dla dzieci w wieku 3-6 lat do placówek wychowania przedszkolnego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa złożony przez nasze przedszkole przeszedł pomyślnie procedurę weryfikacji i tym samym uzyskaliśmy rządowe wsparcie w formie dotacji w kwocie 3 000,00 zł w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” dotyczącego wspierania organów prowadzących - placówki wychowania przedszkolnego w obszarze rozwijania zainteresowań dzieci i młodzieży przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci. Nasze przedszkole wnosi wkład własny w wysokości 750,00 zł. Oznacza to, że razem z otrzymaną dotacją mamy do wydania 3 750,00 zł.
Opis planowanych przez nasze przedszkole działań, które promują i wspierają rozwój czytelnictwa wśród dzieci w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa:
- Zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom - uświadomienie roli czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych.
- Wprowadzenie dzieci w świat literatury.
- Budzenie zaciekawienia książką przez ciekawe zabawy literacko-teatralne, piosenki, twórczość plastyczną, wycieczki oraz wyeksponowany i atrakcyjny kącik książek w sali przedszkolnej.
- Kształcenie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki i ich szanowania.
- Zapobieganie uzależnieniu od telewizji i komputerów.
- Rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie, rozbudzanie ciekawości świata.
- Rozbudzanie wyobraźni.
- Ćwiczenie koncentracji i umiejętności słuchania.
- Wspólne przeżywanie z bohaterami książek emocjonujących przygód.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka.
- Budowanie i pogłębianie więzi między rodzicem i dzieckiem.
- Kształtowanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli.
- Kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci.
- Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych - uczenie myślenia i wartości moralnych.
- Uczenie nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.
- Przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek.
- Nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy.
Udział w projekcie polega na realizowaniu poszczególnych jego zadań, zachęcających do czytania, opowiadania, poszerzania wiedzy i umiejętności. Dzieci przedstawiać będą swoje ulubione propozycje z literatury dziecięcej, opowiadać o ulubionych fragmentach książki wskazywać na wartość którą niosą. Stworzą obrazkową recenzję, z której powstanie album.
Pragniemy zorganizować „Klub Czytających Rodziców” w przedszkolu oraz „Kącik wymiany książek”. Kącik utworzony zostanie w holu przedszkola czyli miejscu ogólnie dostępnym codziennie dla wszystkich. Wypożyczanie polegać będzie na zamianie własnej książeczki dziecka na inną. Głównym celem tego przedsięwzięcia jest jeszcze większe zainteresowanie dzieci książką i czytaniem, dzielenie się z innymi swoimi książeczkami „być może zapomnianymi”, co wiąże się z niesieniem radości oraz rozwijaniem w dzieciach poczucia odpowiedzialności. Nasz kącik będzie również miejscem gdzie rodzice będą mogli odnaleźć propozycje literatury zawierające informacje na tematy ich interesujące w zakresie rozwoju i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym.
Opis planowanych przez przedszkole działań, które wskazują na współdziałanie w środowisku lokalnym, w tym z biblioteką publiczną w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa:
- Organizowanie wspólnie z biblioteką gminną spotkań w bibliotece - poznanie pracy bibliotekarza, zapoznanie z działami biblioteki.
- Wspólne zorganizowanie konkursu plastycznego dla dzieci nt. „Moja ulubiona postać”.
- Zorganizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi, np. podróżnikiem, pisarzem, aktorem.
- Założenie kart czytelniczych dzieciom, wypożyczanie książek, które dzieci czytają wspólnie z rodzicami w domu.
- Zorganizowanie konkursu wiedzy o książce dla dzieci przedszkolnych.
- Warsztaty czytelniczo - plastyczne dla dzieci i rodziców.
- Przygotowanie przedstawienia teatralnego dla mieszkańców.